✍مؤسسّه تـحـقیقاتـے پژوهشـے طبّ الأئمّه (ع) ✍

☆موسسه تحقیقاتی طب الائمه علیهم السلام کاشان تحت اشراف حجت الاسلام اختریان خراسانی☆

✍مؤسسّه تـحـقیقاتـے پژوهشـے طبّ الأئمّه (ع) ✍

☆موسسه تحقیقاتی طب الائمه علیهم السلام کاشان تحت اشراف حجت الاسلام اختریان خراسانی☆

✍مؤسسّه تـحـقیقاتـے پژوهشـے طبّ الأئمّه (ع) ✍

اهداف موسسه طب الائمه:
_نشر معارف اسلامی
_برگزاری دوره های طب اسلامی به صورت حضوری و غیر حضوری
_توزیع کتاب های طبی از جمله کتاب جامع طب اسلامی نوشته شده توسط دکتر اختریان
_توزیع سیدی های آموزشی طب اسلامی
_توزیع مقالات طبی
_برگزاری همایش های طب اسلامی در مراکز علمی
جهت ارتباط :
با مسول معاونت امور مجازی 09904342186
با مسول دفتر موسسه 09140422830
ایمیل: hrakhtarian@gmail.com
معاونت امور مجازی موسسه طب الائمه کاشان

آخرین نظرات

خواص چقندر از دیدگاه امام رضا (ع)

دوشنبه, ۲۰ بهمن ۱۳۹۳، ۰۷:۵۷ ق.ظ

چغندر گیاهی است با فواید بسیار که پخته ی آن را لبو می گویند . بخش های خوراکی این گیاه هم برگ آن است و ،هم ریشه آن. در برگ های این گیاه در طول روز قند تولید می شود و هنگام عصر اگر برگ آن را خام بخورید کاملاً شیرین است. امام رضا علیه السلام :به بیمارانتان ، چغندر (یعنى برگ آن را) بدهید ؛ چرا که در آن ، درمان است و هیچ بیمارى اى به همراه ندارد و هیچ عارضه اى در آن نیست و خواب بیمار را آرام مى سازد . امّا از خودِ چغندر بپرهیزید ؛ چرا که سودا را تحریک مى کند.


همانطور که در روایت گفته شده است ، استفاده از برگ چغندرهیچ گونه عوارض جانبی ندارد و به طور خاص برای بیماران می توان از آن استفاده نمود چون هم در روند بهبودی تسریع ایجاد خواهد کرد و هم اینکه با توجه به خواصیت خواب آور بودن آن تحمل بیماری را سهل خواهد نمود و در نتیجه میزان مصرف مسکن را کاهش خواهد داد و از طرف دیگر سودایی را که از بدن تجمع پیدا کرده به حرکت درآورده وآماده دفع شدن از بدن می نماید و یک سودا زدای خوب است و یکی دیگر از خواص آن استفاده برای سرماخوردگی و سینه پهلو است .


در روایتی امام رضا (ع) برای بهبود وضعیت استخوانها استفاده از برگ چغندر را توصیه کرده اند. احمد بن محمّد بن ابى نصر می گوید که امام رضا علیه‏السلام به من فرمود: «اى احمد! میل تو به سبزى‏ها چگونه است؟». گفتم : همه را دوست دارم. فرمود : «اگر چنین است ، بر تو باد چغندر ؛ چرا که بر ساحل فردوس مى‏روید . در آن ، شفاى هر دردى است. 


این امام رئوف علیه السلام همچنین در سفارشی دیگر برای تقویت بنیه استخوانی می فرماید : هیچ چیز مانند برگ چغندر برای شخص مبتلا به درد سینه مفید نیست . چغندر- منظور برگ آن است – جذام را ریشه کن می کند ، موجب سفت شدن استخوان ها می گردد و گوشت را می رویاند.


بررسی ها کاملا نشان داده که یک ساعت بعد از مصرف آب چغندر کاهش تاثیر گذاری در فشار خون دیده می شود و بعد از سه تا چهار ساعت به میزان حداکثر رسیده و حتی آثار شگفت انگیز آن بعد از 24 ساعت نیز باقی می ماند.از این رو امام رضا (ع) چغندر را نیز تصفیه کننده خون برشمرده اند.درباره فواید چغندر می فرمایند : « عقل را استحکام مى‏بخشد و خون را تصفیه مى‏کند».


حضرت رضا (ع) می فرماید: سداب عقل را زیاد مى‏ کند جز آنکه آب کمر را خشک میکند، و هر کس پس از خوردن آن بخوابد، از طاعون و دمل و سینه پهلو در امان خواهد بود.


منابع:
1. طب الرضا (ع)
2. بحارالانوار
3. دانشنامه احادیث پزشکی ج2 ص 365
4. مکارم الأخلاق / ترجمه میرباقرى، ج‏1، ص: 343


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۱۱/۲۰
معاونت امور مجازی موسسه

توصیه امام رضا ع

طب اسلامی

چقندر

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی